Wij hebben meerdere wachtlijsten voor de verschillende zorgverzekeringen. Dat heeft te maken met het feit dat sommige zorgverzekeringen een Zorgkostenplafond hebben ingesteld. Hierdoor kan een langere wachttijd ontstaan.

Hieronder het overzicht van de wachttijden bij de verschillende Zorgverzekeraars.

Onze praktijk bepaald maandelijks de wachttijden. Het kan voorkomen dat de wachttijd afwijkt van de door ons gepubliceerde wachttijd. Dit kan verschillende redenen hebben bijvoorbeeld complexiteit van de problematiek, specifieke behandelmethode die past bij de klacht, specifieke voorkeur voor locatie of behandelaar etc.

Pre Intake

Wanneer wij lange wachttijden hebben tot aan de Intake, plannen wij een Pre intake. In deze Pre intake bespreekt u de aanmelding met een behandelaar en wordt o.a.bepaald of wij de gevraagde zorg kunnen bieden, bij welke behandelaar of groep u in behandeling zou komen en of er een specifieke expertise nodig is.

Met de Pre intake willen wij voorkomen dat cliënten onnodig op onze wachtlijst terecht komen tot de Intake wanneer wij bijvoorbeeld niet de gevraagde zorg kunnen bieden. Daarnaast geeft het ons de mogelijkheid om, ter overbrugging van de wachttijd,  EHealth aan te bieden.

De Pre intake wordt gedeclareerd bij uw verzekering.

Na de Pre intake wordt u, indien wij de zorgvraag kunnen behandelen, op de wachtlijst geplaatst. Zodra u aan de beurt bent volgt de Intake en behandeling. Er is geen wachttijd tussen de Intake en de behandeling.

Gemiddelde actuele wachttijd

 

Datum: 2-10-2025 Zilveren Kruis Zorgverzekering
Interpolis Zorgverzekering
FBTO Zorgverzekering
De Friesland Zorgverzekering
Menzis Zorgverzekeraar
Anderzorg
Overige Zorgverzekeraars
Wachttijd BG-GGZ  +/- 4-6 weken  Aanmeldstop i.v.m. Zorgkostenplafond   +/- 4-6 weken
Wachttijd S-GGZ  Aanmeldstop Aanmeldstop Aanmeldstop

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden (treeknorm) die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen.

 

Wordt u binnen deze maximaal aanvaardbare wachttijden niet bemiddeld naar zorg? Dan kunt u, onder voorwaarden, zonder bijbetaling naar een ongecontracteerde GGZ aanbieder. Klik hier voor meer informatie over de voorwaarden. 

Aanmelden.

Wilt u zich aanmelden? Klik dan op de onderstaande knop